مقالات آموزشی

فرمت JPEG XL چیست؟ تفاوت فرمت JPEG XL با فرمت JPG و PNG

همانطور که می‌دانید دنیای اینترنت و تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت و بهبود بوده است تا بهترین امکانات و جزئیات را در اختیار کاربران قرار دهد؛ به همین دلیل برای بهبود و پیشرفت در رسانه های تصویری و ویدیویی فرمت های متنوع به وجود آمد؛ هر یک از این فرمت‌ها برای مقاصد مختلف طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال ما در رسانه های تصویری فرمت های JPG ، PNG ، WEBP و فرمت جدید JPEG XL  را داریم؛ در این مطلب از نکس فای می‌خواهیم به معرفی فرمت JPEG XL  و تفاوت آن با فرمت های رایج بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

فرمت JPEG XL چیست؟

فرمت JPEG XL (مخفف: JXL) یک فرمت فشرده سازی تصویر است که در مقابل فرمت های JPEG ، PNG و WebP بهبود یافته است. هدف از ایجاد این فرمت، فشرده سازی در عین حفظ کیفیت تصویر است تا بتوان از آن در تمامی فضاها از جمله اینترنت و عکاسی استفاده کرد.

با توجه به اینکه آیفون ۱۶ اولین دستگاهی است که از این فرمت پشتیبانی می‌کند پس می‌توان گفت شاهد بیشتر دیده شدن فرمت JPEG XL خواهیم بود.

قبل از بیان تفاوت فرمت JPEG XL با سایر فرمت‌ها بهتر است یک آشنایی مختصر با فرمت های JPG ، PNG و WebP داشته باشید.

فرمت JPG

مزایا: حجم کم و کیفیت مطلوب، مناسب برای عکاسی

معایب: فشرده سازی با اتلاف کیفیت

فرمت PNG

مزایا: فشرده سازی بدون اتلاف کیفیت، مناسب برای لوگو و تصاویر گرافیکی و تصاویری با زمینه شفاف

معایب: حجم بیشتر

فرمت WEBP

مزایا: فشرده سازی بسیار خوب و کیفیت مناسب مناسب برای صفحات وب

معایب: توسط برخی از نرم افزار‌ها و مرورگر‌ها پشتیبانی نمی‌شود

تفاوت فرمت JPEG XL با فرمت JPG ، PNG و WEBP

یک تصویر با فرمت JPEG XL دارای کیفیت مناسبی در مقابل JPG است؛ همچنین حجم تصویر با این فرمت کمتر از فرمت PNG است. همچنین فرمت JPEG XL از شفافیت پشتیبانی می‌کند و عمق رنگ بیشتری دارد. JPEG XL قابلیت فشرده سازی بدون اتلاف و با اتلاف را هم دارا است؛ تصاویر با فرمت JPEG XL در مقابل PNG تقریبا قابل تشخیص نیستند، پیشبینی می‌شود فرمت PNG به زودی منسوخ شود.

هر دو فرمت WEBP و JPEG XL دارای حجم و کیفیت مناسب و همچنین برای استفاده در سطح اینترنت هم مناسب هستند؛ اما باتوجه به عمق رنگ بیشتر و فشرده سازی بیشتر JPEG XL این فرمت نسبت به فرمت WEBP بهتر است.

بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی فرمت جدید JPEG XL و تفاوت آن با سایر فرمت‌ها از جمله JPG ، PNG و WEBP پرداختیم.

امیدواریم این مطلب شما را با فرمت JPEG XL و مزایای آن آشنا کرده باشد؛ در صورت وجود سوال یا انتقاد خوشحال می‌شویم ما را از طریق کامنت در جریان بگذارید.

صالح مولودی

علاقه زیادی به سئو و طراحی سایت و البته بازار کریپتو دارم و در حال حاضر به عنوان نویسنده و کارشناس سئو نکس فای فعالیت می‌کنم؛ امیدوارم مطالبی که در اختیارتون میزارم براتون مفید باشه :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا